Biologian ja maantieteen opettajien liiton materiaaleja etäopetukseen

Kuva: Sharon McCutcheon / Unsplash

Biologian ja maantieteen opettajien liitto on tuottanut viime vuosina paljon laadukasta opetusmateriaalia etenkin seuraavista teemoista: ilmastonmuutos, globaali vastuu, vastuullinen ruoka ja ruuantuotanto, vastuullinen kuluttaminen, vaikuttaminen sekä maaperä osana ekosysteemejä ja luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi on tuotettu materiaalia eliökokokoelmien tekemisen tueksi.

Tälle sivulle on kerätty hankkeissa tuotettuja materiaaleja, jotka sopivat etäopetukseen ja olemme myös kehittäneet olemassaolevia materiaariaaleja etäopetukseen paremmin sopivaksi. Kaikki sivulta löytyvä materiaali on sinun ja oppilaidesi käytössä vapaasti ja voit myös vapaasti muokata materiaaleja ja tehtäviä omaan käyttöösi sopivaksi. Teknisistä syistä materiaalit julkaistaan Open ruokaoppaan osana, mutta kuten sanottu, löydät listauksesta myös muita kuin ruoka-aiheisia materiaaleja.

Koska materiaaleja on paljon ja opettajilla kädet täynnä työtä, suosittelemme käyttämään sinulle sopivien tehtävien etsimiseen hakutoimintoa (Ctrl+f).

Jokaisen tehtävän ja materiaalin yhteyteen on merkitty avainsanoja #-merkin kera. Lähes kaikki tehtävät sopivat lukiolaisten käyttöön ja tästä syystä #lukio-tunnistetta ei ole käytössä. Yläkoulun opettaja voi hakea käyttöönsä sopivia materiaaleja #yläkoulu -tunnisteella. Voit hakea käyttöösi sopivia tehtäviä seuraavilla avainsanoilla:

#ilmastonmuutos
#ruoka
#maatalous
#kuluttaminen
#vaikuttaminen
#ihmisoikeudet
#eläinoikeudet
#maaperä
#monimuotoisuus
#eliökokoelma
#tunteiden_käsittely
#video
#testi
#yläkoulu

Antoisia hetkiä etäopetuksen parissa ja paljon tsemppiä sinulle ja opiskelijoillesi uudenlaisen tilanteen edessä!

HUOM! BMOL on alkanut tehdä myös KOONTIA eri tahojen ja opettajien tekemistä, etäopetukseen soveltuvista materiaaleista. Sen löydät täältä!

Faktat kuntoon -testi ilmastonmuutoksesta

Ilmastofakta -testi sisältää 8 kysymystä ilmastonmuutoksen perusteista.
Tee testi täällä: https://openilmasto-opas.fi/faktat-kuntoon-ilmastosta-testi/ 

Opettajalle tiedoksi: Testin oikeat vastaukset löytyvät tekstin lopusta kissakuvien alta.

Asiasanat: #ilmastonmuutos #yläkoulu #testi 

Ilmastonmuutos käsitekartalle

Ilmastonmuutos käsitekartalle -tehtävä on perusharjoitus, joka mahdollistaa ilmastonmuutoksen perusteiden kertaamisen nopeasti ja tehokkaasti. 

Tehtävä: Laadi paperille käsitekartta ilmastonmuutoksen:
– syistä
– seurauksista
– ratkaisumalleista
– ratkaisijoista, sekä
– muista teitä kiinnostavista näkökulmista

Käyttäkää luovuutta ja apunanne ilmastosanastoa ( https://openilmasto-opas.fi/25-sanaa-ilmastosta/ ). Sijoita käsitekarttaan kaikki sanaston käsitteet. Kuvaa käsitteiden välisiä yhteyksiä viivoilla tai nuolilla. Varmista, että osaat selittää jokaisen käsitekarttaan kirjaamasi sanan! Jos et osaa, kirjoita ylös myös selityksiä. Voit halutessasi myös piirtää käsitekarttaan havainnollistavia kuvia. Jos kotonasi on tulostin, voit myös tulostaa sanaston ja leikata ja liimata termejä käsitekarttaan.

Opettajalle tiedoksi: Ilmastosanastosta on olemassa kolme versiota: 25 käsitteen versio, Pieni ilmastosanasto, jossa on 17 termiä (yläkouluikäisille sopiva) sekä alakouluun ja eriyttävään opetukseen sopiva Pienenpieni ilmastosanasto (10 käsitettä osin helpotetuin kuvauksin). Valitse ryhmällesi sopiva sanasto ja kannusta käyttämään sitä. Tiiviimmät versiot löytyvät nettisivun lopusta. https://openilmasto-opas.fi/25-sanaa-ilmastosta/

Asiasanat: #ilmastonmuutos #yläkoulu

Ilmastonmuutoksen käsittely mediassa -video

Tehtävä: katso oheinen video, joka kertoo ilmastonmuutoksen käsittelystä mediassa ja vastaa kysymyksiin. Voit tarvittaessa katsoa videon useampaan kertaan. https://www.youtube.com/watch?v=FAzSjTT_MQk

a) Mitä ilmastonmuutoksen uutisointiin liittyviä haasteita videolla mainitaan? Mainitse neljä asiaa.
b) Mitä eroa on journalistien työn säännöt eroavat mainostajien ja bloggareiden säännöistä?
c) Mitä vastaisit videolla esitettyyn kysymykseen: Milloin viimeksi tutustuit uutiseen tai artikkeliin, jossa kerrottiin siitä, miten kehittyvissä maissa torjutaan ilmastonmuutosta? Mistä aiheesta uutinen tarkemmin ottaen kertoi? Jos et muista lukeneesi tällaista uutista, etsi sellainen nyt ja esittele se ihan lyhyesti.

Opettajalle tiedoksi: Ilmastoterveisiä Etelästä: Erikoislähetys-videolla käydään läpi ilmastouutisointiin liittyviä haasteita ja autetaan ymmärtämään sitä, miksi ilmastoaiheista uutisoidaan usein puutteellisesti. (Videon kesto: 3:25)

Asiasanat: #ilmastonmuutos #vaikuttaminen #yläkoulu #video

Aurinkoenergia kiinnostaa yrityksiä Nigeriassa

Lue blogiteksti ilmastotyöstä Nigeriassa täältä: https://hairikot.voima.fi/blogi/aurinkoenergia-kiinnostaa-yrityksia-nigeriassa/

a) Kirjoittaja kertoo tekstissä, että hänen kotikylänsä ja monet maalaiskylät Afrikassa ovat köyhiä ja riippuvaisia luonnosta, kuten vesisateesta maataloudessa. Siksi kylät ovat herkkiä ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Pohdi, mitä tämä tarkoittaa. Mitä tarkoittaa se, että maataloudessa käytetään vain sadevettä kasteluvetenä ja mitä vaihtoehtoja tälle on? Miksi suora riippuvaisuus luonnosta altistaa ilmastonmuutoksen vaikutuksille?

b) Minkälaisia ilmastonmuutoksen vaikutuksia Nigeriassa on kirjoittajan mukaan jo nähtävissä? Listaa 10 asiaa.

Asiasanat: #ilmastonmuutos #maatalous #ihmisoikeudet #yläkoulu 

Ilmastoterveisiä Etelästä -blogitehtävät

Suomalaisessa mediassa ilmastoaihetta käsitellään hyvin Suomi- ja länsimaakeskeisesti. Ilmastoterveisiä Etelästä -hankkeessa suomalaiseen ilmastokeskusteluun on tuotu mukaan Etelän ilmastotoimijoiden ääniä, joita ei mediassa juuri kuulla. Hankkeessa on julkaistu iso liuta suomeksi käännettyjä blogipostauksia, jossa Etelän ilmastotoimijat eri aloilta ja eri puolilta maailmaa kertovat miten ilmastonmuutos jo näkyy heidän kotimaassaan ja mitä he itse tekevät ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Postaukset on julkaistu hankkeen yhteistyökumppanin, Häiriköt-päämajan blogialustalla. 

Tehtävä: Lue yksi tai useampi blogipostauksista ja mieti mitä oivallat sen tai niiden avulla ilmastonmuutoksesta Etelässä. Kirjoita ylös ainakin 3 oivallustasi.

Opettajalle tiedoksi / Muita tehtäviä: Blogipostauksien kylkeen on tehty eri oppiaineisiin ja eri ikäisille sopivia syventäviä tehtäviä, jotka löydät seuraavasta linkistä. Edellinen tehtävä (Aurinkoenergia kiinnostaa yrityksiä Nigeriassa) on yksi esimerkki tehtävistä.  https://peda.net/yhdistykset/bmol-ry/oppimateriaalit/iel/teht%C3%A4v%C3%A4t

Linkit postauksiin:

Aurinkoenergia kiinnostaa yrityksiä Nigeriassa: http://hairikot.voima.fi/blogi/aurinkoenergia-kiinnostaa-yrityksia-nigeriassa/

Malesiassa heräillään ilmaston muuttumiseen: http://hairikot.voima.fi/blogi/malesiassa-heraillaan-ilmaston-muuttumiseen/

Intian ilmastoherätys antaa toivoa: https://hairikot.voima.fi/blogi/intian-ilmastoheratys-antaa-toivoa/

Nigeriassa on koulutettu satoja ilmastotoimittajia: https://hairikot.voima.fi/blogi/nigeriassa-koulutettu-satoja-ilmastotoimittajia/

Ugandassa lapset oppivat aktiivisiksi kansalaisiksi leikkipuistoja suunnittelemalla: https://hairikot.voima.fi/blogi/ugandassa-lapset-oppivat-aktiivisiksi-kansalaisiksi-leikkipuistoja-suunnittelemalla/

Intiassa ilmastonmuutoksen seurauksia ratkotaan vesiturvallisuutta parantamalla: https://hairikot.voima.fi/blogi/intiassa-ilmastonmuutoksen-seurauksia-ratkotaan-vesiturvallisuutta-parantamalla/

Nepalin vuoristokylissä kasvatetaan ilmastotietoisuutta: https://hairikot.voima.fi/blogi/nepalin-vuoristokylissa-kasvatetaan-ilmastotietoisuutta/

Mosambikissa ilmastonmuutoksen seurauksiin varaudutaan kehittämällä viljelymenetelmiä: https://hairikot.voima.fi/blogi/mosambikissa-ilmastonmuutoksen-seurauksiin-varaudutaan-kehittamalla-viljelymenetelmia/

Asiasanat: #ilmastonmuutos #yläkoulu 

Rikotaan ruokamyyttejä

Ruokakeskustelu on täynnä syvään juurtuneita myyttejä. Oheisessa tekstissä näistä myyteistä murretaan seitsemän. Lue lista ruokaan ja ruuantuotantoon liittyvistä myyteistä. Mieti kuinka moneen niistä olit aiemmin uskonut. Kirjoita lisäksi muistiin ainakin kolme (3) asiaa, jotka opit lukemalla tekstin.
Teksti: https://openruokaopas.fi/myytit/

Asiasanat: #ruoka #maatalous #kuluttaminen #yläkoulu

Vastuullinen ruoka käsitekartalle

Ruokaan ja ruuantuotantoon liittyy paljon erityissanastoa. Oheiseen sanastoon on kerätty 10 vastuulliseen ruokaan ja kestävään ruuantuotantoon keskeisesti liittyvää sanaa selityksineen. Laadi sanaston avulla käsitekartta vastuullisesta ruuasta. Sijoita käsitekarttaan kaikki sanaston käsitteet sekä käsitteiden kuvauksista poimimiasi täydentäviä sanoja. Kuvaa käsitteiden välisiä yhteyksiä viivoilla, nuolilla ja täydentävillä sanoilla. Varmista, että osaat selittää jokaisen käsitekarttaan kirjaamasi sanan! Jos et osaa, kirjoita ylös myös selityksiä. Voit halutessasi myös piirtää käsitekarttaan havainnollistavia kuvia. Jos kotonasi on tulostin, voit myös tulostaa sanaston ja leikata ja liimata termejä käsitekarttaan. https://openruokaopas.fi/sanasto/

Asiasanat: #ruoka #maatalous #kuluttaminen #vaikuttaminen #ihmisoikeudet #eläinoikeudet 

Mosambikissa ilmastonmuutoksen seurauksiin varaudutaan kehittämällä viljelymenetelmiä

Lue blogiteksti aiheesta täältä: https://hairikot.voima.fi/blogi/mosambikissa-ilmastonmuutoksen-seurauksiin-varaudutaan-kehittamalla-viljelymenetelmia/

Selvitä tekstin avulla esimerkkejä siitä, millä tavoin ilmastonmuutos ja ruuantuotanto liittyvät toisiinsa. Listaa ainakin 3 asiaa ja lisää listaan myös 1-3 jo aiemmin tietämääsi asiaa.

Asiasanat: #ruoka #maatalous #ilmastonmuutos 

Suunnitusopas supermarkettiin -video

Katso Suunnistusopas supermarkettiin -video (kesto 5 min.) ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin. Voit tarvittassa katsoa videon useampaan kertaan. Video: https://www.youtube.com/watch?v=YNlae2goWr8

1. Maissi on peräisin
a) Malista
b) Meksikosta
c) Malesiasta

2. Suurin osa maissista jalostetaan
a) eläinten ruuaksi ja polttoaineiksi
b) maissisiirapiksi
c) muroiksi

3. Miksi osa kaakaontuottajista käyttää lapsityövoimaa?
a) He eivät muutoin saa sadostaan elämiseen riittävää määrää tuloja
b) He ovat ilkeitä
c) He eivät ole kiinnostuneita ihmisoikeuksista

4. Miten tunnistat kestävästi tuotetun suklaan kaupassa?
a) Se maistuu erilaiselta
b) Siinä on Reilun kaupan merkki
c) Pakkaus näyttää ympäristöystävälliseltä

5. Mihin käytetään suurin osa maailman soijasta?
a) Tofun valmistamiseen
b) Eläinten ravinnoksi
c) Soijakastikkeen valmistamiseen

6. Miksi tofu voittaa pekonin proteiinien vertailussa, vaikka sen sisältämä proteiinimäärä on pienempi?
a) Se on halvempaa ja paremman makuista
b) Se on terveellisempää
c) Sen tuotanto on eettisempää ja ympäristöystävällisempää

Opettajalle tiedoksi: Suunnistusopas supermarkettiin -video auttaa tekemään eettisiä ja ekologisia ruokavalintoja. Esimerkkituotteina videolla ovat maissi, suklaa sekä tofu ja pekoni. Videon kesto: 5 min.

Vastaukset kysymyksiin: 1b), 2a), 3a), 4b), 5b)  6c)

Asiasanat: #ruoka #kuluttaminen #vaikuttaminen #ihmisoikeudet #eläinoikeudet #ilmastonmuutos #video #yläkoulu

Ruuantuotannon vaikutukset maailmaan

Millaisia vaikutuksia ruuantuotannolla on meitä ympäröivään maailmaan?

Tutustu rauhassa suklaasta, maissista ja lihasta kertoviin infografiikoihin ja pohdi niiden avulla millaisia vaikutuksia ruuantuotannolla ja -kulutuksella on maailmaan. 

Tehtävä: Käy läpi infografiikoiden kuvia ja tekstejä ja kokoa niiden avulla lista tavoista, joilla ruuantuotanto vaikuttaa maailmaan: ympäristöön, eläimiin ja muihin ihmisiin. Sinun ei tarvitse kirjoittaa pitkiä selityksiä, vaan lista sanoista ja sanapareista riittää. Tavoitteena on koostaa mahdollisimman pitkä lista sanoja/asioita, vähintään 10 asiaa. Löydät infografiikat täältä: https://openruokaopas.fi/wp-content/uploads/sites/5/2020/01/Infografiikat-suklaalihamaissi-A4.pdf

Avainsanat: #ruoka #maatalous #ihmisoikeudet #eläinoikeudet #yläkoulu 

Totta vai tarua eläinten hyvinvoinnista -visa

Näkeekö eläimen hyvinvoinnin päällepäin? Voiko sen maistaa tai haistaa? Pohdi, mitä mieltä olet aiheeseen liittyvistä, valikoiduista väittämistä. Tsekkaa sen jälkeen, miten eläinten hyvinvoinnin tutkija niihin vastaisi. Tämän nettivisan on toteuttanut Eläinten hyvinvoinkeskus: https://www.elaintieto.fi/totta-vai-tarua/

Avainsanat: #ruoka #eläinoikeudet #testi #yläkoulu 

Liha- ja kalaoppaat käyttöön!

WWF on tuottanut Lihaoppaan ja Kalaoppaan, joiden avulla voit vertailla ruokavalintojesi vaikutuksia. Tutustu oppaisiin ja mieti, mitkä kala- ja muut proteiinivalinnat ovat kestävimpiä, mitkä vähiten kestäviä. Miten oppaiden tieto suhteutuu omiin kulutustottumuksiisi? https://wwf.fi/lihaopas/ , https://wwf.fi/kalaopas/ 

Avainsanat: #ruoka #ilmastonmuutos #monimuotoisuus #yläkoulu 

Mitä kannattaa syödä?

Valitse tutkimuksesi kohteeksi yksi  eläinproteiinin lähde: possu, nauta, broileri tai kananmuna. Tehtävässä käytetään taustamateriaalina seuraavia:

– WWF:n lihaopas: https://wwf.fi/lihaopas/ ja
– EHK:n Eläin ruokana –opas: https://elainruokana.elaintieto.fi/

TEHTÄVÄ: Tutustu yllämainittuihin nettisivustoihin. Selvitä niiden avulla yksi mahdollisimman hyvä valitsemasi proteiinin tuotantotapa ja yksi mahdollisimman huono. Huomioi valinnoissasi sekä ympäristö että eläinten hyvinvointi. Perustele valintasi ja kirjaa perustelut muistiin.

Avainsanat: #ruoka #ilmastonmuutos #monimuotoisuus #eläinoikeudet 

Mitä multa on? -video

Tehtävä: katso oheinen mullasta ja maaperästä kertova video ja vastaa kysymyksiin. Voit tarvittaessa katsoa videon useampaan kertaan.

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=yzSCL5CCSp4&feature=youtu.be

1. Kuinka suuri osa ihmiskunnan ruuasta saadaan tällä hetkellä viljelmällä maata?
2. Mitä maaperällä tarkoitetaan?
3. Mistä kahdesta pääosasta maaperä koostuu?
4. Mitkä ovat hyvinvoivan viljelymaan merkkejä? (4 asiaa)
5. Kuinka monta eliölajia maaperässä voi elää neliömetrillä?
6. Mikä on videon pääviesti?

Opettajalle tiedoksi: Mitä multa on? -videolla käydään läpi maaperäteeman perusteet. Nimensä mukaisesti videolla kerrotaan siitä mitä multa ja maaperä ovat ja miksi niistä on tärkeää puhua. (Videon kesto: 2:56)

Vastaukset kysymyksiin:
1. 95%
2. Maaperä on kallioperää peittävä irtomaakerros
3. Mineraalimaasta ja eloperäisestä aineksesta
4. Muohkea maa, muruinen maan rakenne, runsas määrä kuolleita kasvin tähteitä, paksu ja tumma ruokamultakerros, jossa on paljon lieroja ja niiden käytäviä
5. 1000
6. Maaperä on arvokas uusiutuva luonnonvara


Asiasanat: #maaperä #monimuotoisuus #yläkoulu #video

Maaperä on ympäristöongelma ja ratkaisu -video

Tehtävä: katso oheinen mullasta ja maaperästä kertova video ja vastaa kysymyksiin. Voit tarvittaessa katsoa videon useampaan kertaan.

Linkki videoon: https://www.youtube.com/watch?v=rrCeQnDw22E&feature=youtu.be

1. Miksi maaperän kunnosta huolehtiminen on tärkeää?
2. Mihin eri ympäristöongelmiin maaperä liittyy? (3 asiaa)
3. Millä tavoin maata voidaan hoitaa? (ainakin 5 asiaa)

Opettajalle tiedoksi: Maaperä on ympäristöongelma ja ratkaisu -videolla käsitellään sitä miten maaperä liittyy erilaisiin ympäristöongelmiin. Käsittelyssä ovat eroosio, ilmastonmuutos ja vesistöjen rehevöityminen. (Videon kesto: 3:38)  

Vastaukset kysymyksiin:
1. Jotta kaikille ihmisille saadaan viljeltyä riittävästi ruokaa.
2. Eroosio, vesistöjen rehevöityminen, ilmastonmuutos
3. Eloperäisen aineksen lisääminen peltoon (esim. eläinten lanta, viherkate), viherlannoitus, viljelykierto, välttämällä raskailla koneilla ajelua pelloilla, ympärivuotinen kasvipeite


Asiasanat: #maaperä #monimuotoisuus #ilmastonmuutos #maatalous #video

Maaperä-visa ja tarkistusvideo

Testaa tietosi maaperästä tästä linkistä löytyvän maaperävisan avulla: http://www.bsag.fi/wp-content/uploads/2018/08/Maan-puolustuskurssi-TIETOVISA.pdf

Kirjoita vastauksesi paperille.

Tarkista vastauksesi katsomalla 10 faktaa maaperästä video ja korjaa sen avulla mahdolliset virheet maaperävisan vastauksissa: https://www.youtube.com/watch?v=cljeCBpqWRw 

Opettajalle tiedoksi: Visan oikeat vastaukset ovat
1. a, 2. d, 3. a, 4. b, 5. b, 6. c, 7. b, 8. c, 9. a
10 faktaa maaperästä -video on tehty Baltic Sea Action Groupin tuottaman maaperävisan pohjalta. Nimensä mukaisesti tällä videolla kerrotaan 10 faktaa maaperästä, sekä perustietoja että hieman soveltavampia tietoja. Videota voi käyttää maaperävisan tekemisen apuna tai oikeiden vastausten tarkistamiseen. (Videon kesto: 4:14)

Asiasanat: #maaperä #monimuotoisuus #ilmastonmuutos #maatalous #testi #video #yläkoulu

Maaperä ekosysteeminä -käsitekartta

Maaperä koostuu monista aineista, on miljoonien eliölajien elinympäristö ja tärkeä osa monien ekosysteemien toimintaa. Seuraavassa sanastossa on kuvattu 10 tärkeää maaperään liittyvää käsitettä.  Laadi sanaston avulla käsitekartta maaperästä ekosysteeminä. Sijoita käsitekarttaan kaikki sanaston käsitteet sekä käsitteiden kuvauksista poimimiasi täydentäviä sanoja. Kuvaa käsitteiden välisiä yhteyksiä viivoilla, nuolilla ja täydentävillä sanoilla. Varmista, että osaat selittää jokaisen käsitekarttaan kirjaamasi sanan! Jos et osaa, kirjoita ylös myös pidempiä selityksiä. Voit halutessasi myös piirtää käsitekarttaan havainnollistavia kuvia. Jos kotonasi on tulostin, voit myös tulostaa sanaston ja leikata ja liimata termejä käsitekarttaan. https://openruokaopas.fi/10-sanaa-maaperasta/

Avainsanat: #maaperä #monimuotoisuus #maatalous 

Postereita maaperäeliöistä

Maaperässä on valtavasti elämää. Suurin osa maaperäeliöistä on pikkuruisia tai mikroskooppisen pieniä. Yksittäisiä eliölajeja elää maaperässä valtavia määriä. Useimmiten eliöistä puhutaankin lahkotasolla. Tutustu erilaisiin maaperäeläimiin ja tee valitsemastasi eliöryhmästä yksinkertainen posteri seuraavien ohjeiden avulla.

1. Valitse seuraavista yksi eliöryhmä: maaperäpunkit, hämähäkit, lukit, valeskorpionit, tuhatjalkaiset, siirat, hyppyhäntäiset, muurahaiset, änkyrimadot, lierot.

2. Selvitä valitsemastasi eliöryhmästä perustiedot: mihin pääjaksoon eliö kuuluu, mitkä ovat eliön elintavat, minkälaisessa maassa eliö elää, kuinka paljon lajeja on (Suomessa ja maailmanlaajuisesti). Käytä tässä apuna nettiä! Hyviä lähteitä tehtävän tekemiseen ovat Luonnontieteellisen keskusmuseon Maaperäeläimet -sivusto, Ötökkätieto.fi -sivusto ja Suomen lajitietokeskuksen Laji.fi-sivusto.

3. Lisäksi piirrä yleispiirteinen kuva eliöstä mittakaavalla 1:20. Monien lahkojen osalta eri lajien koot vaihtelevat suuresti (esim. hämähäkit ovat Suomessa kooltaan 2-20mm). Piirrä tällöin mittakaavakuva ryhmän pienimmästä JA suurimmasta lajista. Piirtämisessä voi käyttää apuna esim. Luonnontieteellisen keskusmuseon maaperäeläinten määristyskaavaa (https://www.luomus.fi/sites/default/files/files/maaperaelainten_maarityskaava.pdf) tai valokuvia (https://www.luomus.fi/fi/maaperaelaimet). 

Asiasanat: #maaperä #monimuotoisuus #yläkoulu 

Tutustutaan vastamainontaan

Vastamainos on visuaalisen kulttuurin ilmaisumuoto, jolla kommentoidaan kulutusyhteiskunnan ongelmakohtia mainosten kielellä.

Yritykset ja poliittiset puolueet kommunikoivat kuluttajakansalaisille usein mainosten välityksellä. Tavallisesti mainonta on yksisuuntaista viestintää, eikä vastaanottajan tehtäväksi jää muuta kuin osto- tai äänestämispäätöksen tekeminen. Vastamainoksen voisi mieltää heittäytymiseksi dialogiin, jossa vastataan mainostajan viestiin mainonnan omaa kieltä käyttäen. Siinä, missä mainoksen tavoitteena on johdattaa yleisön ajatukset yhteen lopputulemaan, pyrkii vastamainos päinvastoin avaamaan uusia näköaloja. Vaikka vastamainos on muodoltaan mainoksen näköinen, sen tavoite on perustavalla tavalla erilainen: vastamainos ei myy mitään vaan pyrkii ainoastaan herättämään ajatuksia.

Vastamainoksia on nähty niin taidemuseoissa kuin kansalaisjärjestöjen kampanjoissakin. Niitä tehdään kouluissa osana medialukutaidon opiskelua ja kuka tahansa voi tehdä vaikkapa netistä löytyvillä työkaluilla omia mainosparodioita sosiaalisessa mediassa meemeinä levitettäväksi.

Suomessa Voima-lehden yhteydessä toimiva Häiriköt-päämaja on jo kymmenen vuoden ajan tuottanut kymmeniä vastamainoksia.

Tehtävä: Tutustu Voima-lehdessä julkaistuihin vastamainoksiin täällä: https://voima.fi/vastamainokset/

Katsele vastamainoksia ensin kaikessa rauhassa. Valitse sitten tarkempaan tarkasteluun 1-2 vastamainosta ja pohdi niiden avulla seuraavia kysymyksiä:
– Mitä tuotetta tai brändiä vastamainoksessa on muunneltu?
– Mitä valittu vastamainos pyrkii meille viestimään (suoraan tai ns. rivien välistä)?
– Minkälaisia keinoja valitussa vastamainoksessa käytetään viestin välittämiseen?
– Miten valittu vastamainos liittyy keskusteluun vastuullisesta ruuasta?
– Pidätkö valitusta vastamainoksesta? Miksi, miksi et?

Opettajalle tiedoksi: Harjoituksen tarkoituksesta riippuen voit pyytää opiskelijoita valitsemaan tarkasteluun mitä tahansa vastamainoksia tai rajata tarkastelun tiettyyn aihepiiriin liittyviin vastamainoksiin, esim. ruoka, eläinten oikeudet, ihmisoikeudet, ilmastonmuutos, energiantuotanto, vaateteollisuus, elektroniikkateollisuus, liikenne tms. Jos haluat rajata tarkastelua tiettyyn aihepiiriin, voi ensimmäinen tehtävänanto olla esim. seuraava: “Käy läpi sivulta löytyviä vastamainoksia ja pyri löytämään mahdollisimman monta aiheeseen x liittyvää vastamainosta. Valitse näistä löytämistäsi vastamainoksista lähempään tarkasteluun 2 kpl ja vastaa seuraaviin kysymyksiin.”

Asiasanat: #vaikuttaminen #kuluttaminen #ilmastonmuutos #ruoka

Vastuullisuus yritysten strategioissa

Valitse yksi suuri suomalainen yritys ja tutustu netin avulla sen vastuullisuusstrategioihin tai -raportteihin. Voit valita tarkasteluun esim. ruoka-alan yrityksen, kuten Kesko, Fazer, Paulig, Valio, HK Scan tai muun sinua kiinnostavan yrityksen.

  • Minkälaisia asioita kertoo strategioissaan tai raporteissaan?
  • Jääkö jotain kertomatta?
  • Vaikuttavatko tekstit luotettavilta?

Tiivistä havaintosi noin puolen sivun mittaiseen vapaamuotoiseen raporttiin.

Asiasanat: #kuluttaminen #vaikuttaminen 

Näytä kuvan tai videon avulla, että asia on sinulle tärkeä

Kuvittele, että olisit mielenosoituksessa, jonka aihe liittyy juuri opiskeltuun asiaan. Mielenosoituksissa kyltit ovat tärkeä viestimistapa. Tee itsellesi mielenosoitukseen sopiva kyltti, johon tiivistät tavalla tai toisella opiskeltuun asiaan liittyvän mielipiteesi hyvin tiiviisti ja nasevasti, vaikka vain parilla sanalla. Kyltin voi tehdä esimerkiksi valkoiselle paperille tai kartonkiroskiksesta löytyvälle yksiväriselle kartongille. Voit halutessasi myös koristella kylttiä.

Kuvaa itsesi tai pyydä perheenjäsentäsi kuvaamaan sinut kylttisi kanssa. 

Opettajalle tiedoksi: tätä harjoitusta voi käyttää monenlaisten opiskeltujen aiheiden päätöstehtävänä, esim. ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuus, eläinten oikeudet, kuluttajuus jne. Tehtävän tekeminen on yksi tapa liittää opiskeltua asiaa opsin laaja-alaisiin tavoitteisiin L2, L4 ja L7 (Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu & Monilukutaito & Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen).

Asiasanat: #vaikuttaminen #ruoka #ilmastonmuutos #monimuotoisuus #yläkoulu 

Tee meemi

Meemit ovat nopeasti toteutettava, ajan hermolla oleva ja hyvin tehtynä helposti somessa leviävä viestimistapa. Mikä sinua mietityttää, ärsyttää tai innostaa juuri opiskeltuun aiheeseen liittyen juuri nyt? Kerro se meemillä!

Ohje meemin tekniseen toteutukseen: Kirjoita Googleen sana meme generator ja etsiydy johonkin generaattoriin, esim. imgflip.com on hyvin toimiva generaattori. Valitse sopiva kuva (vaihtoehtoja on yli 1000) ja kirjoita siihen naseva teksti. 

Tallenna tekemäsi meemi tietokoneelle.

Opettajalle tiedoksi: tätä harjoitusta voi käyttää monenlaisten opiskeltujen aiheiden päätöstehtävänä, esim. ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuus, eläinten oikeudet, kuluttajuus jne. Tehtävänannossa sanat “juuri opiskeltuun aiheeseen liittyen” kannattaa korvata opiskellun aiheen nimellä. Tehtävän tekeminen on yksi tapa liittää opiskeltua asiaa opsin laaja-alaisiin tavoitteisiin L2, L4 ja L7 (Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu & Monilukutaito & Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen).

Asiasanat: #vaikuttaminen #ruoka #ilmastonmuutos #monimuotoisuus #yläkoulu 

Eliökokoelma

Monipuolisia ohjeita eliökokoelman tekemiseen (mm. videoita kasvien tunnistamisesta ja eliökokoelman teknisestä toteutuksesta) löydät kokoelmakilpailun sivulta. Itse kilpailu ei ole enää voimassa, mutta sen tueksi tehdyt materiaalit ovat nyt aiempaakin ajankohtaisempia. Materiaalit löytyvät sivun alareunasta: http://www.naturalehti.fi/kokoelmakilpailu/

#eliökokoelma #monimuotoisuus #yläkoulu

Tunteiden käsittely

Koronavirus aiheuttaa paljon vaikeita tunteita. Toivoa ja toimintaa –hankkeen materiaaleja voi soveltaa myös tämän globaalin ongelman käsittelyyn. Tässä tekstissä on käytännön harjoitusten muodossa vinkkejä siihen.

Asiasanat: #tunteiden_käsittely #ilmastonmuutos

Open ruokaopas kertoo vastuullisesta ruuasta ja kestävästä ruuantuotannosta sinun oppiaineesi näkökulmasta. Sivuston on toteuttanut Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry.